Ogłoszenie | Prosimy o zapoznanie się z nową wersją regulaminu forum (ver 003) oraz zasadami przetwarzania danych osobowych
Regulamin oraz zasady przetwarzania w dziale REGULAMIN
|
Zasilanie i ładowanie GPS na..... rowerze. |
Autor |
Wiadomość |
lelek
Navi Expert

Pomógł: 7 razy Dołączył: 11 Lip 2008 Posty: 432
|
Wysłany: 2009-04-25, 15:10
|
|
|
snaffie napisał/a: | bo mnie uczyli o złączu p-n (nie n-p) |
A jaka to różnica? Jak połaczymy kawałek miedzi i żelaza to tez bedziesz się kłócił, że jest to złącze Cu-Fe a nie Fe-Cu?
snaffie napisał/a: | A poza tym uważam, że ten wykład był niepotrzebny |
Czy w swojej przenikliwości nie zauważyłeś, ze odpowiadałem na konkretne pytanie:
Heon napisał/a: | Wiec jak nazwać zjawisko które występuje w diodzie i czo je powoduje?? |
Trzeba czytać całe wątki a nie ostatni post... Sprawa dotyczyła kwestii: dlaczego dioda nie stosuje się do prawa Ohma. |
|
|
|
 |
Sance
Maestro GPS Pulpit maniac


Pomógł: 142 razy Dołączył: 10 Paź 2008 Posty: 2754 Skąd: marchewkowe pole
|
Wysłany: 2009-04-25, 15:33
|
|
|
Nie macie synki innych zmartwień ? To nie forum o o diódkach ani kondensatorkach żeby na ten temat za długo dyskutować |
_________________ Używaj przycisku "pomógł"
Moje"maleństwa" |
|
|
|
 |
BladeX
Maestro GPS Kamil


Pomógł: 730 razy Wiek: 110 Dołączył: 22 Gru 2008 Posty: 9736
|
|
|
|
 |
Jazzstar
młodszy inspektor GPS

Dołączył: 04 Kwi 2009 Posty: 14
|
Wysłany: 2009-04-25, 20:43
|
|
|
Różnica taka, że we wszelakiej literaturze fachowej używa się określenia złącza p-n a nie n-p. Poza tym dla diody też używa się pojęcia rezystancji tyle że dynamicznej ale to dyskusja na zupełnie inne forum.
Co do tematu tego wątku to robienie układu na lm317 uważam za co najmniej nieporozumienie w tym przypadku. Tu aż się prosi o przetwornicę step-up, która będzie stabilizowała napięcie 5-6V przy wejściowym od 1.25V i nie będzie ani większa ani specjalnie droższa. |
|
|
|
 |
snaffie
Navi Expert Embedded...


Pomógł: 7 razy Dołączył: 14 Lut 2009 Posty: 270 Skąd: d('.')b :Dokąd
|
Wysłany: 2009-04-25, 20:45
|
|
|
lelek napisał/a: | snaffie napisał/a:
bo mnie uczyli o złączu p-n (nie n-p)
A jaka to różnica? |
Nie w tym rzecz, złącze p-n to nazwa powszechnie stosowana w literaturze i nie tylko w Polsce.
PS. Wątek czytałem od początku, więc bardzo proszę nie insynuuj mi takich rzeczy, jeśli po prostu stwierdzam, że np to było niepotrzebne:
Cytat: | Typu n - krzem lub german domieszkowany atomami arsenu lub antymonu, dzięki czemu w sieci krystalicznej kryształu istnieje nadmiar elektronów (As i Sb mają 5 elektronów walencyjnych, Si i Ge 4) |
Bo widzisz, możesz być sobie samoukiem, czy nawet nauczycielem elektroniki, nie zmienia to faktu że dla laika (czytaj niezainteresowanego) powyższy cytat nie ma sensu. Pomijam fakt, że poddaje w wątpliwość, żebyś to pięknie napisał z pamięci.
EDIT: Jazzstar, uprzedziłeś mnie chwilunią ;)
Pozdrawiam. |
|
|
|
 |
lelek
Navi Expert

Pomógł: 7 razy Dołączył: 11 Lip 2008 Posty: 432
|
Wysłany: 2009-04-25, 21:41
|
|
|
snaffie napisał/a: | to było niepotrzebne: |
Widzisz... Jestem w tej komfortowej sytuacji, że mogę nie zwaracać uwagi na twoje zdanie co jest potrzebne na tym forum a co nie Póki co, nie jesteś moderatorem i nie ty decydujesz co wyciąc a co zostawić.
snaffie napisał/a: | poddaje w wątpliwość, żebyś to pięknie napisał z pamięci. |
Teraz to ty insynuujesz. A może raczej mierzysz swoją miarą. To, że ty nie potrafiłbyś tak napisać nie oznacza, że inni nie potrafią. A tu niespodzianka; jestem chemikiem i takie bajanie o atomach, sieciach krystalicznych i elektronach walencyjnych to dla mnie chleb powszedni. |
|
|
|
 |
Heon
Waypoint

Wiek: 33 Dołączył: 22 Kwi 2009 Posty: 41
|
Wysłany: 2009-04-25, 21:51
|
|
|
Cytat: | Co do tematu tego wątku to robienie układu na lm317 uważam za co najmniej nieporozumienie w tym przypadku. Tu aż się prosi o przetwornicę step-up, która będzie stabilizowała napięcie 5-6V przy wejściowym od 1.25V i nie będzie ani większa ani specjalnie droższa. |
Może jakiś shemacik bo to ze napisałeś ze lepiej będzie inaczej ale nie napisałeś jak i nie dałeś schematu to skąd mamy to wiedzieć. |
|
|
|
 |
Jazzstar
młodszy inspektor GPS

Dołączył: 04 Kwi 2009 Posty: 14
|
Wysłany: 2009-04-25, 22:48
|
|
|
Pierwsze z brzegu, max1674.
Działa od jakichś 1.3V, daje 5V na wyjściu i max prąd ok. 1A
Lark 35.0 pobiera do działania i ładowania w sumie jakieś 250mA
Mała poprawka - dla 5V FB należy podłączyć do masy a nie do wyjścia
max1674.JPG
|
 |
Plik ściągnięto 9741 raz(y) 18,27 KB |
|
|
|
|
 |
prenrzyk
GPS instruktor


Pomógł: 7 razy Wiek: 61 Dołączył: 26 Sty 2008 Posty: 802 Skąd: Poniżej morza
|
Wysłany: 2009-04-26, 08:31
|
|
|
Ja w rowerze mam taką piastę.
Może po zakończeniu naukowych dywagacji ktoś prosto napisze co i jak : co kupic,zrobić i jak podłączyć do Akiry aby dynamo ją łądowało.
Z góry pięknie dziękuje za konkretne odpowiedzi.
P.S. Temat z elektrody postudiowałem ale nic nie wiem,bo tam kazdy mądry i swoje poprawki wprowadza i w końcowym efekcie nie ogarniam tego co i jak. |
_________________ Akira MM-512 > Mio Moov 500 >Tom Tom Start20 / Oneplus 7T |
|
|
|
 |
Heon
Waypoint

Wiek: 33 Dołączył: 22 Kwi 2009 Posty: 41
|
Wysłany: 2009-04-26, 20:22
|
|
|
Kolego zrób układ z pierwszego linku a na pewno będzie ci działać. Tu są prowadzone dywagacje które nie mają tak naprawdę znaczenia bo zyski jakie można osiągnąć po modernizacji to na sprawności 10 -15 %. A ty tak czy siak będziesz musiał pedałować :P |
|
|
|
 |
Jazzstar
młodszy inspektor GPS

Dołączył: 04 Kwi 2009 Posty: 14
|
Wysłany: 2009-04-26, 20:29
|
|
|
Będzie działać ale przy wyższych prędkościach. |
|
|
|
 |
gienek121
GPS instruktor


Pomógł: 26 razy Dołączył: 08 Kwi 2009 Posty: 592
|
Wysłany: 2009-04-26, 20:30
|
|
|
nie prosciej napisac ze dioda "prostuje"prad i przewodzi tylko w jednym kierunku ? |
|
|
|
 |
Wedrowca
Maestro GPS


Pomógł: 145 razy Dołączył: 16 Kwi 2008 Posty: 2732 Skąd: się wziął kosmos?
|
Wysłany: 2010-06-29, 13:34 Zasilanie i ładowanie GPS na..... rowerze.
|
|
|
Jeśli ktoś posiada prądnicę w piaście przedniej w swoim rowerze, to nic nie stoi na przeszkodzie, aby w czasie jazdy GPS był ładowany. Aku wbudowane wiadomo że dość szybko wysiądzie, a takie ładowanie skutecznie pozwoli nam na bezproblemową jazdę nawet kilkanaście godzin dziennie .
Piasta wytwarza napięcie 6V/3W - napięcie zmienne. Przetwornica pracuje ze stałym napięciem, więc wystarczy zwykły mostek i elektrolit do wygładzenia pulsowania. Sama przetwornica to nic innego jak wymontowana elektronika z fabrycznego zasilacza samochodowego. Zaczyna pracować już przy 5,5V. Prądnica potrafi dostarczyć ~7V na biegu luzem, a z elektrolitem spokojnie trzyma wymagane 6V dzięki czemu przetwornica nam ruszy - co widać na fotce (świeci LED).
Pozostaje tylko całość obudować i zamontować w rowerze. W końcu dynamo i tak bez przerwy pracuje w czasie jazdy, to po co miało by pracować bezproduktywnie?
A jak się spisze w działaniu w terenie? Dam znać jak zamontuję piastę w kole
DSC01054.JPG prądnica, mostek, przetwornica |
 |
Plik ściągnięto 172 raz(y) 158,17 KB |
|
_________________ Longhorn 950, GOCLEVER 4335, LARK 35.0 v1.0, LG L3
Pentagram P3106+K750i/K800i/W995+TrekBuddy |
|
|
|
 |
perinoid
Navi Expert


Pomógł: 6 razy Dołączył: 15 Lip 2008 Posty: 304 Skąd: W-wa
|
Wysłany: 2010-06-29, 15:09
|
|
|
Pomysł dobry. Tylko jak podłączysz to wszystko pod prądnicę, to będzie ci się trudniej jechać (gdy obwód jest otwarty, prądnica nie stawia oporu, jak zamkniesz to zaczyna działać jak hamulec elektromagnetyczny). |
_________________ Lark Freebird 43.1 (drugi z kolei, poprzedniego zabiłem)
 |
|
|
|
 |
MarcinKielce
azymut

Wiek: 34 Dołączył: 04 Sie 2013 Posty: 1 Skąd: Kielce
|
Wysłany: 2013-08-04, 13:18 AKIRA MM-512 do roweru.
|
|
|
Na wstępie chciałby wszystkich serdecznie powitać, a więc WITAM WAS
Mam akire mm-512,dosłownie od 2 godzin, bateria trup, nic dziwnego. Chciałem zamontować ją do roweru nawet nie jako navi żeby mnie kierowała pod adres tylko jako rejestrator tras. Do sedna. 5V 2A matematyka jest prosta 10W !! Ludzie kochanie toż to potwór. Czy to jest absolutne minimum co trzeba jej podać do działania? Szukam i szukam i główkuję jak zasilić tą bestię w jakiś sensowny sposób pomijając zasilanie bateryjne. Tradycyjne dynamo rowerowe ma 6V 3W szału nie ma ale czy nie wystarczy dla takiego urządzenia?
PS Pozdrawiam serdecznie jako świeżak.
Marcin |
_________________ Nie ważne czym jeździsz, ważne jak tym jeździsz. |
|
|
|
 |
|
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Możesz ściągać załączniki na tym forum
|
Dodaj temat do Ulubionych Wersja do druku
|
Strona wygenerowana w 0,86 sekundy. Zapytań do SQL: 13 |
|