Ogłoszenie 
Prosimy o zapoznanie się z nową wersją regulaminu forum (ver 003) oraz zasadami przetwarzania danych osobowych
Regulamin oraz zasady przetwarzania w dziale REGULAMIN

Poprzedni temat «» Następny temat
Zasilanie i ładowanie GPS na..... rowerze.
Autor Wiadomość
Heon 
Waypoint


Wiek: 32
Dołączył: 22 Kwi 2009
Posty: 41
Wysłany: 2009-04-22, 14:57   Nawigacja przyjazna rowerzystom - ładowanie na dynamo

Witam
Swego czasu kolega zaszczepił we mnie potrzbe znalezienia takiego urządzonka a ze twierdzi ze dobrze mi idze odgrzebywanie info w neciku poprosił o to mnie.

Udało mi się dotrzeć do czegoś takiego mam nadzieje ze się przyda. Schemat banalny koszt wykonania znikomy.

http://www.elektroda.pl/rtvforum/topic1187228.html

Zwykłe dynamo tez świetnie da sobie rade.
Ostatnio zmieniony przez jacekp1313 2011-08-11, 20:04, w całości zmieniany 1 raz  
 
 
Wedrowca 
Maestro GPS



Pomógł: 144 razy
Dołączył: 16 Kwi 2008
Posty: 2733
Skąd: się wziął kosmos?
Wysłany: 2009-04-22, 16:54   

O, i to jest dobry patent na rower! Niestety trzeba wyłożyc minimum te 79zł na samą prądnicę w piaście + nowe szprychy + dodatkowe kilka zł za zaplatanie + za centrowanie koła + zrobienie ładowarki.... W sumie dośc drogi interes. Ale jak ktoś już ma taka piastę, to w sam raz!

PS: ja sam zaplatam kółka, więc kłopot miał bym tylko z zakupem piasty :-)
_________________
Longhorn 950, GOCLEVER 4335, LARK 35.0 v1.0, LG L3
Pentagram P3106+K750i/K800i/W995+TrekBuddy
 
 
snaffie 
Navi Expert
Embedded...



Pomógł: 7 razy
Dołączył: 14 Lut 2009
Posty: 270
Skąd: d('.')b :Dokąd
Wysłany: 2009-04-22, 20:28   

No zaraz, (nie wczytywałem się dokładnie w tamten wątek) a co stoi na przeszkodzie aby zastosować zwykłe dynamo niekiedy zamontowane już i tak w rowerze?
 
 
Heon 
Waypoint


Wiek: 32
Dołączył: 22 Kwi 2009
Posty: 41
Wysłany: 2009-04-22, 20:37   

Napisałem poniżej linku ze zwykłe dynamo doskonale się nadaje tylko warto kupić jakieś lepszej klasy aby nie miało takich dużych oporów toczenia jak te z przed lat.

Koszt części do zbudowania układu to ok. 25 zł

Po za tym właśnie znalazłem coś dla nieutalentowanych technicznie

http://jabel.com.pl/?,ww,250,, - troszkę droższe niż przy samodzielnym montażu ale już gotowe
 
 
lelek
Navi Expert


Pomógł: 7 razy
Dołączył: 11 Lip 2008
Posty: 432
Wysłany: 2009-04-22, 20:56   

Cytat:
zwykłe dynamo doskonale się nadaje

Zgadujesz czy robiłeś jakieś testy?
Heon napisał/a:
jakieś lepszej klasy aby nie miało takich dużych oporów toczenia jak te z przed lat.

Tu nie w oporach toczenia ale w konstrukcji i działaniu. Zwykłe dynamo daje max napięcie 6V i to przy dość sporej prędkości. Dalej: moc dynama to 3W co daje max natęzenie prądu 0,5A. Zakładając przy tym sprawność 100%. Niestety sprawność takiego dynama to ledwie 30%.
Krótko mówiąc: zwykłe dynamo można sobie podłaczyć. Do zaróweczki...
 
 
Wedrowca 
Maestro GPS



Pomógł: 144 razy
Dołączył: 16 Kwi 2008
Posty: 2733
Skąd: się wziął kosmos?
Wysłany: 2009-04-22, 21:16   

lelek napisał/a:
Tu nie w oporach toczenia ale w konstrukcji i działaniu.

I to i to. Mam dobre niemieckie dynamo (na oponę) i mimo dość małego oporu - w porównaniu z tym co dostaniesz u nas w sklepach - nie chciał bym cały czas jechać z włączonym; po wielu km czujesz jak każde nadepnięcie robi się coraz trudniejsze. Poza tym to ciągłe bzyczenie... . Sam się zastanawiam nad wymianąpiasty właśnie na taką z prądnicą, tylko że ostatniio sporo poszło mi na piastę SRAM-7 i chwilowo bez kasy jestem ;-)
_________________
Longhorn 950, GOCLEVER 4335, LARK 35.0 v1.0, LG L3
Pentagram P3106+K750i/K800i/W995+TrekBuddy
 
 
lelek
Navi Expert


Pomógł: 7 razy
Dołączył: 11 Lip 2008
Posty: 432
Wysłany: 2009-04-22, 21:25   

Wedrowca napisał/a:
Mam dobre niemieckie dynamo

Nie chciałoby Ci się w wolnej chwili przejechać testowo z Twoją zwykłą prędkością "podróżną" z podłączonym woltomierzem? Ciekawe jakie daje napięcie dynamo "z wyzszej półki" przy obciazeniu 0,55A (bo tyle zdaje się pobierają standardowe zarówki rowerowe - 0,3A przednia i 0,25A tylna). Tylko nie szalej z górki ale jedź tak jak zwykle się przemieszczasz :mrgreen: Będziemy mieli jakiś pogląd jak bardzo zwykłe dynamo nie nadaje się do ładowania nawigacji ;-)
 
 
Wedrowca 
Maestro GPS



Pomógł: 144 razy
Dołączył: 16 Kwi 2008
Posty: 2733
Skąd: się wziął kosmos?
Wysłany: 2009-04-22, 22:00   

Nie ma sprawy; jutro się przejadę po południu (nie mam roweru przy sobie), podłączę się i dam znać.
_________________
Longhorn 950, GOCLEVER 4335, LARK 35.0 v1.0, LG L3
Pentagram P3106+K750i/K800i/W995+TrekBuddy
 
 
Heon 
Waypoint


Wiek: 32
Dołączył: 22 Kwi 2009
Posty: 41
Wysłany: 2009-04-22, 22:53   

Nie zgaduje porównuje dane techniczne
http://allegro.pl/item615...ykowe_lewe.html
o ile im wierzyć to są takie same wiec różnic w działaniu nie będzie po za tym kolego lelek nie wiem czy się orientujesz ale napięcie po sprostowaniu co następuje przy powyższym schemacie wzrośnie o pierwiastek z 2 czyli x 1.41 - spadek na diodach, diody celowo zastosowane o jak najmniejszych oporach aby straty były jak najmniejsze.
 
 
Wedrowca 
Maestro GPS



Pomógł: 144 razy
Dołączył: 16 Kwi 2008
Posty: 2733
Skąd: się wziął kosmos?
Wysłany: 2009-04-22, 23:07   

Heon napisał/a:
Nie zgaduje porównuje dane techniczne
http://allegro.pl/item615...ykowe_lewe.html

Szczerze... nie polecam co do mechaniki :-? . Oś kręci się w plastiku i szybko zaczyna dostawać opory takie, że sie jechać nie da. Rozebranie w celu naprawy mija się z celem - nie da się złożyć poprawnie :lol: . Jak dynamko to tylko na łozyskach z brązu; no ale takie nie kosztuje 14zł... :mrgreen:
Albo piasta. 8-)
_________________
Longhorn 950, GOCLEVER 4335, LARK 35.0 v1.0, LG L3
Pentagram P3106+K750i/K800i/W995+TrekBuddy
 
 
lelek
Navi Expert


Pomógł: 7 razy
Dołączył: 11 Lip 2008
Posty: 432
Wysłany: 2009-04-23, 06:17   

Heon napisał/a:
Nie zgaduje porównuje dane techniczne

I podajesz dokładnie takie same dane jak ja: 6V i 3W co daje teoretyczny max prąd 0,5A :mrgreen:
Heon napisał/a:
wiec różnic w działaniu nie będzie

I tu się mylisz... Zapominasz po pierwsze o sprawnosci takiego dynama a po drugie o jego konstrukcji. To nie trójfazowy alternator tylko zwykła jednofazowa pradnica: wirujący segmentowy magnes wewnątrz uzwojenia zatopionego w obudowie. Prostsza konstrukcja byłaby tylko wtedy gdyby dali magnes sztabkowy. :mrgreen: Jak rozbierzesz piastę Shimano to zapodaj foty, pocieszymy oko :)
Heon napisał/a:
nie wiem czy się orientujesz ale napięcie po sprostowaniu co następuje przy powyższym schemacie wzrośnie o pierwiastek z 2

Wiesz... Elektroniki nie musisz mnie uczyć ;)
Heon napisał/a:
diody celowo zastosowane o jak najmniejszych oporach

Natomiast jak widać po powyzszym Ciebie nalezałoby... :) Opór diody... :mrgreen: W gimnazjum już uczą o prawie Ohma. Gdyby dioda "miała opór" to spadek napięcia na niej byłby zależny od natęzenie przepływającego przez nią pradu. A tu patrz... Spadek napięcia jest niemal idealnie stały i dla krzemowego złącza n-p wynosi 0,6V.
W schemacie powyzszym zastosowano diody Schottky'ego, na nich spadek napięcia jest niższy.
 
 
harry 
Maestro GPS
Szukaj-czytaj-pytaj



Pomógł: 88 razy
Dołączył: 03 Sty 2008
Posty: 3460
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2009-04-23, 06:40   

Heon napisał/a:
Po za tym właśnie znalazłem coś dla nieutalentowanych technicznie
http://jabel.com.pl/?,ww,250,,
Proszę o wyjaśnienie wątpliwości zasady działania tego urządzonka: czy 5 [V] napięcia stałego na wyjściu otrzymamy w przypadku podania na wejście napięcia z zakresu 0,1 - 24 [V] stałego lub zmiennego?
Czy też napięcie zasilające musi być wyższe od rzeczonych 5 [V]?
_________________

 
 
Heon 
Waypoint


Wiek: 32
Dołączył: 22 Kwi 2009
Posty: 41
Wysłany: 2009-04-23, 09:01   

Cytat:
Opór diody... :mrgreen: W gimnazjum już uczą o prawie Ohma.


Wiec jak nazwać zjawisko które występuje w diodzie i czo je powoduje??

Cytat:
Proszę o wyjaśnienie wątpliwości zasady działania tego urządzonka: czy 5 [V] napięcia stałego na wyjściu otrzymamy w przypadku podania na wejście napięcia z zakresu 0,1 - 24 [V] stałego lub zmiennego?
Czy też napięcie zasilające musi być wyższe od rzeczonych 5 [V]?


Z tego co widzę na tej płytce nie am żadnego układu podnoszącego napicia wiec myślę ze napięcie podawane musi być wyższe od oczekiwanego 5V
 
 
lelek
Navi Expert


Pomógł: 7 razy
Dołączył: 11 Lip 2008
Posty: 432
Wysłany: 2009-04-23, 12:52   

Heon napisał/a:
Wiec jak nazwać zjawisko które występuje w diodzie i czo je powoduje??

Zasada działania diody to tez gimnazjum, ale skoro się upierasz, to bedzie w telegraficznym skrócie:
Istnieją dwa rodzaje pólprzewodników:
1. Typu n - krzem lub german domieszkowany atomami arsenu lub antymonu, dzięki czemu w sieci krystalicznej kryształu istnieje nadmiar elektronów (As i Sb mają 5 elektronów walencyjnych, Si i Ge 4)
2. typu p - krzem lub german domieszkowany atomami boru lub indu dzięki czemu w sieci krystalicznej istnieje niedobór elektronów (B i In mają 3 elektrony walencyjne) czyli tzw dziury.
Kiedy połaczymy ze sobą takie dwa kryształy, powstaje złącze n-p a na linii styku zaczynają zachodzić procesy dążące do wyrównania koncentracji swobodnych nośników ładunku (elektronów i dziur) w obu obszarach półprzewodnika. Elektrony dyfundują z obszaru n do p, a dziury z obszaru p do n. Na skutek tego w pobliżu granicy złącza zanikają swobodne nośniki ładunku, a pozostają jedynie nieruchome jony domieszek.
W związku z tym obszar złącza n-p jest pozbawiony swobodnych nośników ładunku, gorzej przewodzi prąd i nazywany jest warstwą zaporową.
Doprowadzenie do złącza n-p zewnętrznego napięcia wywołuje zmianę szerokości warstwy zaporowej: jeżeli złącze spolaryzujemy w kierunku przewodzenia czyli zapodamy + do pólprzewodnika typu p, a - do n to warstwa zaporowa robi się cieńka i nośniki swobodnie przechodzą przez warstwę zaporową czyli zaczyna płynąć prąd przez złącze n-p. Warunek jest następujący: to zewnętrzne napięcie musi być wyższe niż 0,6V dla krzemu i 0,3V dla germanu. Zwiększanie napięcie praktycznie nie ma wpływu na ilośc przepływajacych ładunków czyli na natęzenie prądu jaki będzie płynał przez złącze.
Z tego wynika, że dioda nie działa jak rezystor, który uzależnia natęzenie pradu płynacego przez niego od przyłożonego doń potencjału (zgodnie z prawem Ohma) ale działa jak specyficzny przłącznik: po przekroczeniu magicznej bariery napięcia 0,6V (lub 0,3 dla germanu) puszcza prąd "całą" rurą - wykres natężenie prądu staje sie niemal pionową linią.
Mozna to porównać do dwóch rodzajów zaworów hydraulicznych:
1. typowy, z pokrętełkiem: im bardziej odkręcisz pokrętełko tym więcej wody poleci z kranu (tak działa opornik)
2. sterowany elektromagnesem: zapodanie prądu na cewkę elektormagnesu powoduje natychmiastowe otwarcie zaworu na całą szerokość - tak działa dioda

Spolaryzowanie w przeciwnym kierunku: + do n, a - do p powoduje pogrubienie warstwy zaporowej i brak przepływu pradu przez złącze n-p. Dlatego dioda przewodzi tylko w jedną stronę. Zwiększenie napiecia do granicznej wartości zależnej od typu diody (rozmiar złącza) powoduje przebicie warstwy zaporowej i jej uszkodzenie: dioda zaczyna działać jak zwykły drut (czyli przewodzi w obie strony) albo upala się i nie przewodzi wcale. pomijam diody zenera, w których takie przebicie jest "odwracalne" i nie niesie negatywnych skutków (oczywiście w pewnych granicach :-) )

Tak działa typowa dioda, nie wnikam w zjawiska kwantowe typu tunelowanie pozwalające na przenikanie przez warstwę zaporową mimo posiadania mniejszej energii od wynikajacej z mechaniki klasycznej.

[ Komentarz dodany przez: Wedrowca: 2009-04-23, 18:00 ]
Super wykład w kilku zdaniach. Dobra robota!
 
 
snaffie 
Navi Expert
Embedded...



Pomógł: 7 razy
Dołączył: 14 Lut 2009
Posty: 270
Skąd: d('.')b :Dokąd
Wysłany: 2009-04-25, 14:40   

Z ciekawości: w jakich latach się tego uczyłeś, bo mnie uczyli o złączu p-n (nie n-p), ale to drobnostka oczywiście ;)
A poza tym uważam, że ten wykład był niepotrzebny, bo kogo nie interesuje elektronika to i tak tego nie przeczyta ze względu na zbyt ścisły język, a kogo jednak ineresuje to o tym wie, lub już na pewno wie gdzie te informacje sobie znaleźć.
Pozdrawiam brać elektroniczną :-)
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group
Nasi znajomi:
Strona wygenerowana w 1,67 sekundy. Zapytań do SQL: 11