Ogłoszenie 
Prosimy o zapoznanie się z nową wersją regulaminu forum (ver 003) oraz zasadami przetwarzania danych osobowych
Regulamin oraz zasady przetwarzania w dziale REGULAMIN

Poprzedni temat «» Następny temat
Zasilanie i ładowanie GPS na..... rowerze.
Autor Wiadomość
lelek
Navi Expert


Pomógł: 7 razy
Dołączył: 11 Lip 2008
Posty: 432
Wysłany: 2009-04-25, 15:10   

snaffie napisał/a:
bo mnie uczyli o złączu p-n (nie n-p)

A jaka to różnica? :-D Jak połaczymy kawałek miedzi i żelaza to tez bedziesz się kłócił, że jest to złącze Cu-Fe a nie Fe-Cu? :mrgreen:
snaffie napisał/a:
A poza tym uważam, że ten wykład był niepotrzebny

Czy w swojej przenikliwości nie zauważyłeś, ze odpowiadałem na konkretne pytanie:
Heon napisał/a:
Wiec jak nazwać zjawisko które występuje w diodzie i czo je powoduje??

Trzeba czytać całe wątki a nie ostatni post... Sprawa dotyczyła kwestii: dlaczego dioda nie stosuje się do prawa Ohma.
 
 
Sance 
Maestro GPS
Pulpit maniac



Pomógł: 142 razy
Dołączył: 10 Paź 2008
Posty: 2754
Skąd: marchewkowe pole
Wysłany: 2009-04-25, 15:33   

Nie macie synki innych zmartwień ? To nie forum o o diódkach ani kondensatorkach żeby na ten temat za długo dyskutować
_________________
Używaj przycisku "pomógł"
Moje"maleństwa"
 
 
 
BladeX 
Maestro GPS
Kamil



Pomógł: 730 razy
Wiek: 108
Dołączył: 22 Gru 2008
Posty: 9736
Wysłany: 2009-04-25, 15:35   

Ale warto się coś jeszcze w życiu się nauczyć.
_________________
Instalacja Automapy i patchowanie
Navia Nv45 | Clarion MAP770 | Mio Moov 200
Jeśli o czymś zapomniałem to PW z linkiem do postu. Nie pomagam na PW
 
 
Jazzstar 
młodszy inspektor GPS


Dołączył: 04 Kwi 2009
Posty: 14
Wysłany: 2009-04-25, 20:43   

Różnica taka, że we wszelakiej literaturze fachowej używa się określenia złącza p-n a nie n-p. Poza tym dla diody też używa się pojęcia rezystancji tyle że dynamicznej ale to dyskusja na zupełnie inne forum.

Co do tematu tego wątku to robienie układu na lm317 uważam za co najmniej nieporozumienie w tym przypadku. Tu aż się prosi o przetwornicę step-up, która będzie stabilizowała napięcie 5-6V przy wejściowym od 1.25V i nie będzie ani większa ani specjalnie droższa.
 
 
snaffie 
Navi Expert
Embedded...



Pomógł: 7 razy
Dołączył: 14 Lut 2009
Posty: 270
Skąd: d('.')b :Dokąd
Wysłany: 2009-04-25, 20:45   

lelek napisał/a:
snaffie napisał/a:
bo mnie uczyli o złączu p-n (nie n-p)

A jaka to różnica?

Nie w tym rzecz, złącze p-n to nazwa powszechnie stosowana w literaturze i nie tylko w Polsce.

PS. Wątek czytałem od początku, więc bardzo proszę nie insynuuj mi takich rzeczy, jeśli po prostu stwierdzam, że np to było niepotrzebne:
Cytat:
Typu n - krzem lub german domieszkowany atomami arsenu lub antymonu, dzięki czemu w sieci krystalicznej kryształu istnieje nadmiar elektronów (As i Sb mają 5 elektronów walencyjnych, Si i Ge 4)

Bo widzisz, możesz być sobie samoukiem, czy nawet nauczycielem elektroniki, nie zmienia to faktu że dla laika (czytaj niezainteresowanego) powyższy cytat nie ma sensu. Pomijam fakt, że poddaje w wątpliwość, żebyś to pięknie napisał z pamięci.

EDIT: Jazzstar, uprzedziłeś mnie chwilunią ;)
Pozdrawiam.
 
 
lelek
Navi Expert


Pomógł: 7 razy
Dołączył: 11 Lip 2008
Posty: 432
Wysłany: 2009-04-25, 21:41   

snaffie napisał/a:
to było niepotrzebne:

:mrgreen:
Widzisz... Jestem w tej komfortowej sytuacji, że mogę nie zwaracać uwagi na twoje zdanie co jest potrzebne na tym forum a co nie :mrgreen: Póki co, nie jesteś moderatorem i nie ty decydujesz co wyciąc a co zostawić.
snaffie napisał/a:
poddaje w wątpliwość, żebyś to pięknie napisał z pamięci.

Teraz to ty insynuujesz. A może raczej mierzysz swoją miarą. To, że ty nie potrafiłbyś tak napisać nie oznacza, że inni nie potrafią. A tu niespodzianka; jestem chemikiem i takie bajanie o atomach, sieciach krystalicznych i elektronach walencyjnych to dla mnie chleb powszedni.
 
 
Heon 
Waypoint


Wiek: 32
Dołączył: 22 Kwi 2009
Posty: 41
Wysłany: 2009-04-25, 21:51   

Cytat:
Co do tematu tego wątku to robienie układu na lm317 uważam za co najmniej nieporozumienie w tym przypadku. Tu aż się prosi o przetwornicę step-up, która będzie stabilizowała napięcie 5-6V przy wejściowym od 1.25V i nie będzie ani większa ani specjalnie droższa.


Może jakiś shemacik bo to ze napisałeś ze lepiej będzie inaczej ale nie napisałeś jak i nie dałeś schematu to skąd mamy to wiedzieć.
 
 
Jazzstar 
młodszy inspektor GPS


Dołączył: 04 Kwi 2009
Posty: 14
Wysłany: 2009-04-25, 22:48   

Pierwsze z brzegu, max1674.
Działa od jakichś 1.3V, daje 5V na wyjściu i max prąd ok. 1A
Lark 35.0 pobiera do działania i ładowania w sumie jakieś 250mA

Mała poprawka - dla 5V FB należy podłączyć do masy a nie do wyjścia

max1674.JPG
Plik ściągnięto 7091 raz(y) 18,27 KB

 
 
prenrzyk 
GPS instruktor



Pomógł: 7 razy
Wiek: 60
Dołączył: 26 Sty 2008
Posty: 787
Skąd: Poniżej morza
Wysłany: 2009-04-26, 08:31   

Ja w rowerze mam taką piastę.
Może po zakończeniu naukowych dywagacji ktoś prosto napisze co i jak : co kupic,zrobić i jak podłączyć do Akiry aby dynamo ją łądowało.
Z góry pięknie dziękuje za konkretne odpowiedzi.
P.S. Temat z elektrody postudiowałem ale nic nie wiem,bo tam kazdy mądry i swoje poprawki wprowadza i w końcowym efekcie nie ogarniam tego co i jak.
_________________
Akira MM-512 > Mio Moov 500 >Tom Tom Start20 / Samsung S7
 
 
Heon 
Waypoint


Wiek: 32
Dołączył: 22 Kwi 2009
Posty: 41
Wysłany: 2009-04-26, 20:22   

Kolego zrób układ z pierwszego linku a na pewno będzie ci działać. Tu są prowadzone dywagacje które nie mają tak naprawdę znaczenia bo zyski jakie można osiągnąć po modernizacji to na sprawności 10 -15 %. A ty tak czy siak będziesz musiał pedałować :P
 
 
Jazzstar 
młodszy inspektor GPS


Dołączył: 04 Kwi 2009
Posty: 14
Wysłany: 2009-04-26, 20:29   

Będzie działać ale przy wyższych prędkościach.
 
 
gienek121 
GPS instruktor



Pomógł: 26 razy
Dołączył: 08 Kwi 2009
Posty: 592
Wysłany: 2009-04-26, 20:30   

nie prosciej napisac ze dioda "prostuje"prad i przewodzi tylko w jednym kierunku ?
 
 
Wedrowca 
Maestro GPS



Pomógł: 144 razy
Dołączył: 16 Kwi 2008
Posty: 2733
Skąd: się wziął kosmos?
Wysłany: 2010-06-29, 13:34   Zasilanie i ładowanie GPS na..... rowerze.

Jeśli ktoś posiada prądnicę w piaście przedniej w swoim rowerze, to nic nie stoi na przeszkodzie, aby w czasie jazdy GPS był ładowany. Aku wbudowane wiadomo że dość szybko wysiądzie, a takie ładowanie skutecznie pozwoli nam na bezproblemową jazdę nawet kilkanaście godzin dziennie :-) .
Piasta wytwarza napięcie 6V/3W - napięcie zmienne. Przetwornica pracuje ze stałym napięciem, więc wystarczy zwykły mostek i elektrolit do wygładzenia pulsowania. Sama przetwornica to nic innego jak wymontowana elektronika z fabrycznego zasilacza samochodowego. Zaczyna pracować już przy 5,5V. Prądnica potrafi dostarczyć ~7V na biegu luzem, a z elektrolitem spokojnie trzyma wymagane 6V dzięki czemu przetwornica nam ruszy - co widać na fotce (świeci LED).
Pozostaje tylko całość obudować i zamontować w rowerze. W końcu dynamo i tak bez przerwy pracuje w czasie jazdy, to po co miało by pracować bezproduktywnie?

A jak się spisze w działaniu w terenie? Dam znać jak zamontuję piastę w kole :-)

DSC01054.JPG
prądnica, mostek, przetwornica
Plik ściągnięto 172 raz(y) 158,17 KB

_________________
Longhorn 950, GOCLEVER 4335, LARK 35.0 v1.0, LG L3
Pentagram P3106+K750i/K800i/W995+TrekBuddy
 
 
perinoid 
Navi Expert



Pomógł: 6 razy
Dołączył: 15 Lip 2008
Posty: 304
Skąd: W-wa
Wysłany: 2010-06-29, 15:09   

Pomysł dobry. Tylko jak podłączysz to wszystko pod prądnicę, to będzie ci się trudniej jechać (gdy obwód jest otwarty, prądnica nie stawia oporu, jak zamkniesz to zaczyna działać jak hamulec elektromagnetyczny).
_________________
Lark Freebird 43.1 (drugi z kolei, poprzedniego zabiłem)
 
 
MarcinKielce 
azymut


Wiek: 33
Dołączył: 04 Sie 2013
Posty: 1
Skąd: Kielce
Wysłany: 2013-08-04, 13:18   AKIRA MM-512 do roweru.

Na wstępie chciałby wszystkich serdecznie powitać, a więc WITAM WAS :-D

Mam akire mm-512,dosłownie od 2 godzin, bateria trup, nic dziwnego. Chciałem zamontować ją do roweru nawet nie jako navi żeby mnie kierowała pod adres tylko jako rejestrator tras. Do sedna. 5V 2A matematyka jest prosta 10W !! Ludzie kochanie toż to potwór. Czy to jest absolutne minimum co trzeba jej podać do działania? Szukam i szukam i główkuję jak zasilić tą bestię w jakiś sensowny sposób pomijając zasilanie bateryjne. Tradycyjne dynamo rowerowe ma 6V 3W szału nie ma ale czy nie wystarczy dla takiego urządzenia?


PS Pozdrawiam serdecznie jako świeżak.
Marcin
_________________
Nie ważne czym jeździsz, ważne jak tym jeździsz.
 
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group
Nasi znajomi:
Strona wygenerowana w 0,13 sekundy. Zapytań do SQL: 12