Ogłoszenie 
Prosimy o zapoznanie się z nową wersją regulaminu forum (ver 003) oraz zasadami przetwarzania danych osobowych
Regulamin oraz zasady przetwarzania w dziale REGULAMIN

Poprzedni temat «» Następny temat
Przesunięty przez: navigator
2008-07-27, 18:48
Ładowarka samochodowa - SELFMADE
Autor Wiadomość
kuleszag 
Navi Expert



Pomógł: 7 razy
Dołączył: 24 Lip 2007
Posty: 266
Wysłany: 2007-10-24, 14:30   

pepe napisał/a:
Maksymalny prąd jaki pobiera Akira poprzez złącze zasilające, kóry podaje producent, to chyba jakieś 1..5 - 2 A.


Ale tylko podczas jednoczesnej pracy urządzenia i ładowania wbudowanego akumulatora.

pepe napisał/a:
Myślę że najprostszym sposobem dołożenia zewnętrznych akumulatorów to kupić (np. w sklepie elektronicznym) jakiś mały pojemnik na 4 paluszki, i dołożyć kabelek z pasującą wtyczką do gniazda +5V. Uwaga: używać wyłącznie 4 akumulatorków (np. Ni-MH albo Ni-CD), nigdy baterii AA/R6 (4 baterie dają zbyt duże napięcie i mogą uszkodzić Akirę). Sam przymierzam się do zrobienia takiego bajeru.
Pepe.


Czas pracy takiego zestawuu nie będzie zbyt duży biorąc pod uwagę poj. popularnych plauszków ok. 2500mAh renomowanych marek (o pojemniejszych wynalazkach nie wspomnę, bo ich rzeczywista pojemność mocno odbiega od tego co deklarują producenci)

Ja stosuję ekstremalne, działające rozwiązanie (na wielogodzinne wycieczki rowerowe) - akumulator żelowy 12V/7Ah + przetwornica impulsowa = wszystko w sakwie, całość waży ok. 1,5 - 2kg, więc praktycznie nie odczuwa się dodatkowego balastu podczas jazdy. Nie testowałem jeszcze ile czasu całość popracuje bez doładowania... - jak dla mnie trochę już za chłodno na rowerek ;-)
_________________
Po prostu... Navia
 
 
Cpt. Nemo 
Waypoint
Powracajacy...



Dołączył: 28 Wrz 2007
Posty: 56
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2007-10-24, 14:51   

pepe napisał/a:
Nie sprawdzałem tego, ale jest możliwe że Akira "doładowuje" się, kiedy jest "wyłączona", ale podpięta do USB (kablem USB). Tak może być, jednak jest to "kaprys projektanta", który w takim przypadku ogranicza prąd pobierany przez PNA ze złącza USB do dopuszczalnej wartości.


Jesli rozladowana Akire podepniesz do lacza USB celem powiedzmy uruchomienia ActiveSync-a to ona zaczyna dzialac, czyli nie podlega watpliwosci ze moze byc zasilane przez lacze USB komputera wtedy gdy jest wlaczona i nic sie nie pali. To tyle z doswiadczen empirycznych, nie wiem co na to teoria ?
 
 
pepe
Waypoint


Pomógł: 1 raz
Dołączył: 24 Wrz 2007
Posty: 82
Wysłany: 2007-10-24, 15:49   

To jest jak najbardziej możliwe. Główne zużycie prądu pochodzi od odbiornika GPS w PNA. W momencie kiedy nie działa nawigacja, PNA pobiera znacznie mniejszy prąd (dobrze jest też wyłączyć podświetlanie ekranu), a tym samym może być pewnie zasilane z USB (skoro już zaimplementowali taką możliwość, to pewnie też może doładowywać akumulator, ale to już potrwa znacznie dłużej niż na standardowej ładowarce - można spróbować "wyłączyć" PNA i zostawić podpięty kabel USB, wtedy być może cały "dostępny" prąd z USB pójdzie na ładowanie; trzeba też pamiętać że są różne porty USB, np. w laptopach często są też takie oznaczone specjalnie do poboru większego prądu).
Pepe.
 
 
Darkovski 
Waypoint


Dołączył: 26 Wrz 2007
Posty: 32
Skąd: Gdańsk
Wysłany: 2007-10-24, 20:00   

Panowie wiem, że to może zabrzmi banalnie, ale po co robić nowe zasilacze przetwornice szukać kabli i wtyczki. Można zrobić przedłużkę kabel zwykłe gniazdo i wtyk do zapalniczki i nie trzeba nic cudować więcej albo przeciąć i przedłużyć kabel od ładowarki samochodowej. Sprawa do rozwiązania nawet dla laika.
_________________
Akira 517
 
 
pepe
Waypoint


Pomógł: 1 raz
Dołączył: 24 Wrz 2007
Posty: 82
Wysłany: 2007-10-24, 20:31   

Dla mnie w ogóle nie ma problemu w samochodzie. Mnie chodzi o zapewnienie sobie zasilania przez dłuższy czas podczas wycieczek pieszych. Najpewniej pójdę w rozwiązanie 4 akumulatorki AA, ale rozważam też rozwiązanie akumulatorek z jakiegoś telefonu albo innego podobnego badziewia + przetwornica (tyle że na razie nie mam tej przetwornicy, a pudełko na akumulatorki i kabelek można dostać bez problemu).
Pepe.
 
 
Darkovski 
Waypoint


Dołączył: 26 Wrz 2007
Posty: 32
Skąd: Gdańsk
Wysłany: 2007-10-24, 21:02   

Z tego co widzę to akumulatorek z Akiry 3,7V to jest 3xAA a nie 4xAA ponieważ każdy akumulator ma podane napięcie 1,2V po naładowaniu napięcie jego wzrasta do 1,5V czyli dając 4xAA dajemy ok 6V a dając 3xAA będzie ok 4,5V gdzieś czytałem że przy dokładnie 5V już coś się kaszani a co będzie przy 6V?
_________________
Akira 517
 
 
pawell
Waypoint
Akira512+iGO, AM


Dołączył: 13 Paź 2007
Posty: 61
Wysłany: 2007-10-24, 22:31   

Napięcie zewnętrzne nie idzie bezpośrednio na zasilanie i ładowanie, jest układ stabilizacji i obniżania napięcia. Spadek napięcia na nim to min. 0,7V. A bateria 4 naładowanych akumulatorów AA daje 5,3-5,4 V (bez obciążenia). Nie ma szans na 6V. Jak tylko zdobędę odpowiednią wtyczkę sprawdzę na laboratoryjnym zasilaczu od jakiego napięcia zewnętrznego zaczyna się ładowanie. Nie sądzę żeby mogło być mniej niż 4,4-4,5V. Więc jest to jakiś problem. Zobaczymy.
 
 
yowler
młodszy inspektor GPS



Dołączył: 01 Wrz 2007
Posty: 14
Wysłany: 2007-10-28, 23:08   Re: Ładowarka samochodowa - SELFMADE

A może pójsć na łatwiznę?
Kupić dwa wtyki (męski i żeński) kabla odrobinę i zrobić przełużacz?

s.
_________________
--
sig under construction
http://zegarki.u2.pl

 
 
mtr888 
Waypoint
NOKIA 6210 Navigator



Wiek: 40
Dołączył: 21 Lip 2007
Posty: 70
Skąd: Lubin
Wysłany: 2007-11-02, 22:13   

yowler napisał/a:
A może pójsć na łatwiznę?
Kupić dwa wtyki (męski i żeński) kabla odrobinę i zrobić przełużacz?


W sumie genialen :) Nie wladlem na to :p Ale juz w sumie nie potrzebuje bo nie mam Navii.
_________________
NOKIA 6210 Naigator (Nokia Maps)
 
 
 
B_E_R_E_K
Waypoint


Dołączył: 27 Gru 2007
Posty: 16
Wysłany: 2007-12-29, 00:44   

a jakie zasilacze proponujecie z allegro? mam 2 nawigacje i niestety tylko 1 ladoware samochodowa i domowa:/ ja czesto wyjezdzam za granice i tata zostaje na lodzie :///
 
 
bob_budowniczy 
Waypoint



Pomógł: 5 razy
Dołączył: 14 Gru 2007
Posty: 81
Skąd: 3miasto
Wysłany: 2007-12-30, 21:41   

Przejrzałem ten temat i napiszę co ja zrobiłem
______________________________________________

Jeżdżę Master'em i na trasę np. Gdańsk - Warszawa- Gdańsk bateryjka Akiry nie wystarcza :-/ . Kabel od Ładowarki faktycznie nie jest za długi, a w dodatku nie lubię jak mi się kable pałętają po samochodzie...
Plus Mastera polega na tym, że ma ukrytą dodatkową kostkę do podłączenia zapalniczki przy uchwycie na kubek pasażera. Jednak jest to zapalniczka opcjonalna i zamontowanie jej w serwisie kosztuje 150 zł (sic!). Osobiście potrzebne mi było jeszcze jedno gniazdo zapalniczki bo do "głównego" mam podłączone CB.
Kupiłem przejścówkę/rozgałęźnik (no nie wiem jak to dokładnie nazwać :?: ) z kablem i wtykiem do zapalniczki - na 2 gniazda zapalniczki (Auchan - Dział akcesoriów samochodowych - ok.12 zł). Znalazłem gdzieś w szpargałach kawał kabla od głośników (chyba?) i starą kostkę od radia samochodowego. Potrzebna była jeszcze lutownica, trochę cyny i termoizolacji.
Odciełem wtyk zapalniczki w rozdałęźniku, dolutowałem kabel od głośników, a na koniec dałem 2 wsuwki z kostki od radyika :mrgreen:
Taki przedłużacz puściłem podszybiem (jest tam taka szczelina ok. 5 - 7 mm) do kostki, a rozgałęźnik mam w kącie podszybia tam gdzie jest zamocowana Akirka.
Uwaga! Przed podłączaniem rozgałęźnika sprawdzić gdzie jest (+), a gdzie masa :!: Są takie czujniki diodowe, albo żarówkowe - typowo samochodowe.

Mam tylko jeden problem, ale liczę na to, że ktoś ten post przeczyta i będzie miał wiedzę jak temu zaradzić...
Podczas gdy Akira jest podłączona, są zakłucenia na CB :cry: (szum). Niestety żeby go usunąć muszę tak ustawić Squelh i RF Gain w CB, że słyszę tylko gości z silnym sygnałem i blisko... Ładowarka Akirki robi takie zakłucenia, bo jak nie miałem tej przedłużki, tylko sam rozgałęźnik, było to samo.
...ale się rozpisałem...
_________________
Akira MM517; SD1GB; Oblatywacz: MioMap 3.3; AutoMapa 4.1.2; MapaMap
 
 
 
pepe
Waypoint


Pomógł: 1 raz
Dołączył: 24 Wrz 2007
Posty: 82
Wysłany: 2007-12-30, 23:09   

Sprawdź najpierw czy sama Akira Ci tak "sieje" czy to jest jednak zasilacz (włącz ją na zasilaniu bateryjnym, zostawiając wszystkie kable podłączone, z wyjątkiem najdalszego końca kabla który idzie do tego dodatkowego gniazda zapalniczki w samochodzie). Jeśli się okaże że to sama Akira to spróbuj ją maksymalnie odsunąć od CB (anteny). Potem pogadaj z ludźmi od CB, oni powinni mieć niewielkie pierścienie ferrytowe, przeznaczone do likwidacji zakłóceń radiowych - na taki pierścień nawiniesz kilka zwojów tego kabla którym zasilasz Akirę (jak najbliżej urządzenia które "sieje") i powinno pomóc - takie pierścienie są też często na fabrycznych kablach zamontowane. Możesz oczywiście "odkłócić" wszystkie kable - poeksperymentuj - pierścienie zawsze jak najbliżej urządzeń które "sieją". Myślę że takie pierścienie ferrytowe powinni też mieć w zakładach które instalują radia samochodowe, ale nie jestem pewny. Poszukaj jakiegoś krótkofalowca, też może coś takiego mieć (a przy okazji Ci to porządnie sprawdzi).
Pepe.

Jeszcze coś. Dłuższe kable dobrze jest "odkłócić" z obu krańców (w szególności mam na myśli ten dodatkowy kabel który dorobiłeś żeby mieć dodatkowe gniazdko).
Pepe.
 
 
bob_budowniczy 
Waypoint



Pomógł: 5 razy
Dołączył: 14 Gru 2007
Posty: 81
Skąd: 3miasto
Wysłany: 2007-12-31, 17:24   

OK! Dzięki wszystko sprawdzę i zobaczymy. Ktoś proponował, żebym kupił filtr na kabel CB - ale podobno te filtry to lipa.
Dzięki i SZCZĘŚLIWEGO NOWEGO ROKU! Cobyśmy Wszyscy trafiali do celu, gdziekolwiek on by był :!:
_________________
Akira MM517; SD1GB; Oblatywacz: MioMap 3.3; AutoMapa 4.1.2; MapaMap
 
 
 
pepe
Waypoint


Pomógł: 1 raz
Dołączył: 24 Wrz 2007
Posty: 82
Wysłany: 2007-12-31, 17:54   

Pewnie są różne rodzaje "filrów CB" ... ale przynajmniej część z nich to zapewne takie właśnie kawałki kabla nawinięte na pierścień ferrytowy - pogadaj może w jakimś warsztacie który CB instaluje, może Ci wypożyczą coś do prób.
Pepe.
 
 
bob_budowniczy 
Waypoint



Pomógł: 5 razy
Dołączył: 14 Gru 2007
Posty: 81
Skąd: 3miasto
Wysłany: 2008-01-02, 19:06   

:mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
Poradziłem sobie!
pepe - DZIĘKI!
Od znajomego dostałem 1 pierścień i nawinąłem na koniec przedłużki - częściowo pomogło. Kupiłem więc jeszcze drugi, taki fajny pierściń składany i założyłem go na drugim końcu przedłużki - nie było znaczącej poprawy... ale jak stałem sobie w korku, to tak z nudów zdjąłem ten rozkładany pierścień nawinąłem na niego kabel zasilający do CB i ... rewelacja :!: teraz mogę mieć Akirkę cały czas podłączoną :!:
_________________
Akira MM517; SD1GB; Oblatywacz: MioMap 3.3; AutoMapa 4.1.2; MapaMap
 
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group
Nasi znajomi:
Strona wygenerowana w 0,1 sekundy. Zapytań do SQL: 10